#vecka 47 – kompositionstekniken kontrast

Inlägg av den 18 nov, 2014 | 2 kommentarer

Använd kontrast

för bättre bilder

”Contrast is what makes photography interesting.”

– Conrad Hall –


Vad gör ett motiv speciellt? Är det speciellt på egen hand eller är det bara speciellt i jämförelse med allt annat runt omkring? Kontrast är vad som händer när du placerar två motpoler bredvid varandra. Kontrast kommer i en mängd olika former och den används ofta för att rikta uppmärksamheten på något viktigt i bilden.

Att veta hur man använder kontrast hjälper dig att skapa iögonfallande bilder. Det finns många former men bara två olika typer: tonkontrast och färgkontrast.

Ordet kontrast kommer ursprungligen från latinska contra(mot)  och stare(stå). Se även franskans contraster och italienskans constrastare(att motså).

Men vad är kontrast egentligen?

Kontrast är skillnaden i ton och/eller färg som gör ett objekt (eller dess representation i en bild eller bildskärm) urskiljbart. I det visuella intrycket av den verkliga världen bestäms kontrasten av skillnaden i färg och ljusstyrka på objektet och andra föremål inom samma synfält. Eftersom det mänskliga visuella systemet är känsligare för kontrast än absolut tonomfång hur vi uppfattar världen på samma sätt oberoende av stora förändringar i belysning under dagen eller från plats till plats.
– wikipedia –

vecka47_4

 

De olika typerna av kontrast

och dess egenskaper


Tonkontrast – ton eller luminositet beskrivs vanligen som hög, normal eller låg. En bild med högt tonområde omfattar i huvudsak vitt och svart med få eller inga grå mellantoner. En bild i normal ton har delar som är vita och vissa som är svarta och många mellantoner av grått. En bild med lågt tonområde innehåller nästan inga högdagrar eller skuggor. Alla tonerna är ligger nära varandra. Högkontrastbilder är hårda medan lågkontrastbilder är mjuka.

Färgkontrast – Färger med motsatta egenskaper som rött och grönt skiljer sig starkt när de placeras tillsammans. När två motsatta färger placeras tillsammans kompletterar och förstärker det egenskaperna hos den andra färgen. Kalla färger och varma färger är nästan alltid i kontrast, ljusa färger i kontrast mot mörka och starka färger i kontrast mot svaga färger.

De olika formerna av kontrast

och deras användningsområde

Färgkontrast

Färgkontrast är nog den mest komplexa formen av kontrast att jobba med. Man bör ha en viss färgkunskap i form av vilka färger som passar ihop och vice versa. Läs gärna tidigare inlägg om färger med början från del 1 # om färg.

Inte nog med att man bör förstå olika färgers egenskaper och hur de fungerar ihop så påverkas färger även av bakgrundsfärger och ser annorlunda ut. Detta synfenomen kallas för simultan färgkontrast.

Simultan färgkontrast är något som påverkar oss hela tiden och på denna sida hittar ni många intressanta exempel

Simultankontrast (färginduktion) är det fenomen man upplever när man betraktar en färg och ögat samtidigt strävar efter att frammana komplementfärgen till denna färg. Det är ögat som självständigt alstrar komplementfärgen om den inte redan finns.
-Wikipedia –

Objekt av olika färger/färg i en bild kan ibland skapa en kombination som uppmärksammar. Nyckeln till lyckad färgkontrast är hitta den rätta kombinationen av olika nyanser.
Färgkontrast kan också vara den enklaste formen av kontrast att jobba med. Det jag syftar på är när man använder den så ofta använda tekniken att behålla en färg i en i övrigt svartvit bild.

Bild från Kina där rött är en viktig färg och där tekniken med enbart en färg ofta används och då helst rött

vecka47_1

* * *

Tonkontrast

När ljusa toner och mörka toner ligger bredvid varandra kallar man det tonkontrast.
Det är lättare att se tonkontrast i svartvita bilder eftersom det inte finns någon färg som distraherar ögat från styrkan i ljusvärdena.
Silhuetter är ett bra exempel på tonkontrast. Silhuetter skapas genom en tydlig och skarp skillnad mellan mörka och ljusa områden.
Raka motsatsen till högkontrasterande silhuetter är tekniken lågkontrasterande

* * *

Fokuskontrast 

Denna teknik bygger på att man genom att med relativt kort skärpedjup har fokus och skärpa på en del eller ett område i bilden. Fungerar bäst med en brännvidd runt F2.8 eller F4 för att få en bild som är suddig runt området du fokuserar på. Tekniken använder jag själv ofta när jag vill måla och rama in huvudmotivet med oskärpa och suddighet. Speciellt vid makrofotografering och blommor – se nedan.

vecka47_2

* * *

Kontrast utifrån ett tema
Kontrast kan även bestå i att man fotograferar utifrån ett tema med motsatsförhållanden som till exempel

  • Gammal & ung
  • Levande & död
  • Höger & vänster
  • Stor & liten
  • Torr & våt
  • Kall & varm 



Summering och tips
– det viktiga när det gäller kontrast är att lära sig att kombinera och använda tonkontrast och färgkontrast eller att kompensera för dem när de används separat. Stor färgkontrast är ett bra sätt att kompensera för låg tonkontrast. En bild med låg tonkontrast kan förbättras genom att införliva en kontrasterande färg i den.
Bilder med stark tonkontrast tenderar att fungera bra i både svartvitt och färg. En övning du kan prova är att gå tillbaka genom bilder som du redan har tagit och välj några som har en stark tonkontrast och sedan konverterar du dem till svartvitt. Detta brukar ofta resultera i bra svartvita bilder.

Tänk också på att hålla dina kompositioner enkla och rena. Det bidrar till att ta fram det bästa av din tonkontrast. Om du inkluderar för mycket i bilden blir effekten att tonkontrasten minskas.

Svartvita bilder gör sig bra i kontrasterande tonomfång från vitaste vitt till svartaste svart.

vecka47_3



Nästa vecka – kommer vi att titta närmare på balans

2 Kommentarer

  1. Tackar och bockar för informationen/lektionen 🙂

    • Tack själv och välkommen till bloggen!

Lämna ett svar till Mikael Svensson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ

Få varje nytt blogginlägg levererat till din Email

Gör som andra - Följ mig: