Svartvitt i Lightroom – del 4

Inlägg av den 1 Jan, 2017 | 2 kommentarer

Finjustera för svartvitt

 

Dina svartvita foton kan få det där lilla extra och bli vinnarbilder genom att använda Lightrooms lokala justeringsverktyg. Häng med och lär dig allt om dessa i sista delen i vår serie om svartvitt i Lightroom.

I del 3 gick vi igenom de grundläggande inställningarna samt de flesta verktygen i Lightrooms framkallameny. Och de var i huvudsak globala justeringar som lade till förändringar över hela bildytan.
Nu skall vi lära oss göra finjusteringar genom att göra lokala justeringar. Och det med verktygen radiellt filter och justeringspenseln.

 

Först lite definitioner

Globala justeringar: Alla typer av justeringar, som till exempel ljusstyrka, skärpa och kontrast som påverkar hela bilden.

Lokala justeringar: Justeringar som påverkar endast en del av bilden där du själv väljer att lägga till den.

Låt oss också fundera på varför vi vill göra lokala justeringar.
Vissa saker attraherar ögat mer än annat. När man t. ex. tittar på ett foto med människor kommer ögat att röra sig direkt till människorna även om de är små i bilden. Detta är förmodligen mer mänsklig nyfikenhet än något annat men det fungerar. Två andra viktiga komponenter som drar blicken till sig är ljuspunkter och kontraster. Och hela tanken bakom att göra lokala anpassningar är att du kan ändra ljusstyrkan eller kontrasten i vissa områden i bilden för att påverka vart blicken går. Detta skapar ofta en bättre bild och en bild där vi vill få betraktaren att stanna kvar så länge som möjligt i bilden.
Med lokala justeringar menas även borttag/nedtoning av t. ex. ljuspunkter och kontraster från ställen där vi inte vill ha dem. Detta gäller speciellt vid kanterna av bilden så att betraktaren och blicken inte ”läcker ut ur bilden”.

Skärpa, struktur, linjer är andra komponenter vi kan använda för att ”styra” betraktaren dit vi vill i bilden. Och dessa kan ju också förstärkas eller tonas ner efter behov.

 

Skugga & Efterbelys

Dodge och burn är termer som används i fotografering för en teknik som används under tryckprocessen för att manipulera exponering av ett utvalt område på ett fotografiskt tryck. Tekniken använder vi i fotografisk efterbehandling för att ljusa upp och mörka ner områden i vår bild.
Allt detta gör att vi kan skapa olika exponeringar i en och samma bild och ger mer liv till bildens ljusa och mörka delar. Eller för att med eget konstnärliga uttryck förändra en bild till din egen smak.
Men huvudsyftet med tekniken är att skapa djup och volym i en 2-dimensionell bild så den kommer närmare ett 3-dimensionellt utseende.
Vi kan måla fram formernafigurerna och ta fram strukturer och i landskapet, porträttet, arkitekturen eller vad det än är du fotograferat.

Vi fortsätter med bildexemplet på fyren, från avsnittet svartvitt i Lightroom del 3, och går igenom steg för steg hur, var och när vi gör dessa lokala justeringar.

Utgångsläget är bilden nedan och som tidigare justerats i del3 med undantag för borttag av delad toning, kornighet och dis, som vi adderade för att visa funktionerna men egentligen inte passar just denna bild.
Vi utgår från en kopia av bilden i svartvitt och utan toning, kornighet och dis.

LR_blog_b&w_part4_01_1

Justeringspenseln

Vi börjar med att välja justeringspenseln kortkommando K eller klicka på verktyget som du ser i bilden nedan.
Oftast när du öppnar denna dialog är reglagen inte nollställda och då gör du det först genom att dubbelklicka på ordet ”effekt” i panelen.

LR_blog_b&w_part4_01_2

 

Nu kommer justeringspenselns olika justeringsmöjligheter fram. Vi skall börja med att mörka ner valda delar i bilden och vi måste välja vad vi vill justera. Jag väljer att mörka ner exponeringen -10 och skuggor till -45 samt mängden flöde och densitet till 70%. Och detta specifika fall har jag också lagt på lite kontrast och klarhet eftersom bilden i sig är väldigt platt och kontrastlös.
Här kan du experimentera dig fram till vad som passar bäst, men i princip så gäller det som sagt att mörka ner valda delar, när du lägger på ”skuggningsdelen” av Skugga och Efterbelys.

LR_blog_b&w_part4_01_3

 

Börja måla i de mörkare delarna/skuggorna av bilden. Och penseln storlek ändrar man hela tiden utefter behov och hur stora parter som måste målas.
Det gäller att lägga på effekten på de mörkare delarna av bilden och inte bara på måfå, annars stämmer inte ljusets infallsvinkel med vad man ser på bilden.
Titta till exempel på fyrens högersida som ligger i skugga. Den skall skuggas ner mer och du ser var jag målat in effekten på bilden nedan rödmarkerat.
Jag försöker också alltid mörka ner de yttre kanterna på bilden, speciellt om det är väldigt ljust någonstans och riskerar leda blicken ut ur bilden.

LR_blog_b&w_part4_01_4

 

Hemligheten med skugga och efterbelys är att börja i små steg och ibland kan det till och med vara svårt att se att det sker något. Men då kan man kolla före och efter-bilden och ser ganska snart viken stor skillnad det gör på helheten.
Är effekten för lite kan du alltid sänka värdena på exponering och skugga eller högerklicka på redigeringsnålen och välja duplicera, se nedan..

LR_blog_b&w_part4_01_5

 

Och nu är det dags att lägga på efterbelysdelen av skugga och efterbelys. Klicka på Nytt för att skapa en ny penseldialog, se nedan..

LR_blog_b&w_part4_01_6

 

Jag väljer att ljusa upp exponeringen 10 och skuggor till 45 samt mängden flöde och densitet till 70%. Och även aning vita är pålagd.

LR_blog_b&w_part4_01_7

 

Nedan ser du var jag målat in efterbelyseffekten.

LR_blog_b&w_part4_01_8

 

Bägge effekterna skugga och efterbelys har jag duplicerat och resultatet före och efter ser du nedan..

Före

LR_blog_b&w_part4_01_9

 

Efter

LR_blog_b&w_part4_01_10

 

Radiellt filter

Många använder radiellt filter istället för justeringspenseln för skugga och efterbelys men jag föredrar i detta fall justeringspenseln.
Med radiellt filter skall vi istället skapa en vinjettering som hjälper till att behålla betraktaren i bilden.
Vinjettering går även att skapa med en egen funktion under Effekt-panelen. Men vi får bättre kontroll och mer justeringsmöjligheter genom att använda radiellt filter.

Välj radiellt filter med kortkommando Skift+z eller klicka på verktyget som du ser i bilden nedan.

LR_blog_b&w_part4_01_11

 

Även här är mängden exponering, skugga en smaksak och du ser i inställningarna nedan vad jag valt.

LR_blog_b&w_part4_01_12

 

Och här ser du hur mycket och var jag lagt på effekten i grönt.

LR_blog_b&w_part4_01_13

 

Och vårt slutresultat blev så här och en bra mycket bättre bild än vi började med, tycker jag.
En bild med mycket mer liv och djup i än originalbilden.

LR_blog_b&w_part4_01_14

 

Summering

Nu när du lärt dig knepet att måla fram ljus och mörker är det dags att testa på dina egna bilder.
Prova dig fram med olika mängder ljus och mörker och även duplicera.
Och kom ihåg att börja smått och oroa dig inte över att det inte ser ut att hända något i bilden.
Lägg på dina justeringar och kolla sedan i före och efter-vyn och voilà – ditt foto har fått liv

 

Dela gärna ... Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

2 Kommentarer

  1. Tror bildet hadde blitt enda bedre med litt mere kontrast helt til slutt.

    • Tack för kommentaren, Reidar!
      Ja, sant mer kontrast hade gjort bilden ännu bättre.
      Men det var mest för att visa dodge och burn.

      Thommy

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ

Få varje nytt blogginlägg levererat till din Email

Gör som andra - Följ mig: