#vecka 8 – rätt sinnesstämning

Inlägg av den 17 feb, 2014 | 0 kommentarer

Sinnesstämning

Sinnesstämning kan vara direkt avgörande för hur resultatet av dina bilder blir. Det gäller precis som med allt annat man vill göra bra, att verkligen lägga fokus på det man har tänkt sig göra. Är man på dåligt humör så är man för det mesta även någon annanstans i tankarna och inte alls medveten om nuet. Och man har mer eller mindre blockerat de fem sinnena som är SÅ viktiga för  att det äkta fotoskapandet skall komma fram.

Sinnesstämningens status kan bero på många olika saker som stress, oro, kontroverser, skuldkänsla, leda, dålig sömn, sjukdom mm. Här är några exempel på triggers som jag själv känner igen väldigt väl:

  • Inget nytt-syndromet – Hur många gånger har vi varit här på samma plats?
  • Att skriva historien – Det kommer att vara fullt med myggor efter regnet igår!
  • Tänkande och analyserande – Vad är det nu vattenfallet kallas så jag kan tagga rätt i Lightroom senare?
  • Oro och skuldkänsla – Jag borde vara med barnen mer och menade frugan verkligen att jag kunde stanna länge eller var det för att vara snäll?
  • Tid – Om jag tar genvägen över gångbron och drar på lite så hinner vi fota Äskhult också!


 

Tre Ess

Sinnesstämning, Släpp måsten, Sakta ner

När du skall ut och fotografera och komma hem med ett mästerverk av något magiskt är jag övertygad om att det är omöjligt om följande tre ESS är i följande skick:

Sinnesstämning på en nivå som dagen innan då du hade en het diskussion med chefen och den diskussionen hänger kvar på morgonen ute på ängen med kameran.
Du förbannar dig över att chefen inte fattar ditt strålande förslag till nyutveckling. Du tas inte på allvar och går och gnager på detta trots att det är din lediga dag med kameran runt halsen.
Du märker inte ens rådjurkiden som ligger och vilar i gräset under eken förrän det är försent och de hoppar upp och iväg in i skogen! – Vad händer! Var är jag?? Ahhh, vilken dj..la miss, jag går och dagdrömmer och är någon helt annanstans än i verkligheten och här och nu.

Släpp måsten: – Undrar vilken punkt på min ”att göra-lista” jag skulle kunna kryssa av om jag hinner hem innan vi skall till farmor med barnen. – Just det! Är det inte jackpotthelg. Jag bara måste åka hem tidigare och ta vägen om kiosken och lämna in några lottorader. – Oj, värst vad det vibrerar från mobilen. Måste kolla om det är facebook eller eller viktigt SMS.

Sakta ner: – Skynda dig att bli klar kompis!! – Vi måste beta av vattenfallet också nu när vi åkt ända hit. Och det finns inget mer här? – Varför är du fortfarande kvar? – Du har ju redan tagit en bild på trädet? – Jag har redan varit här tidigare och det finns inget nytt att se.

Jag är säker på att flera av er känner igen sig i några av situationerna ovan och det skall till en del tur för att skapa mästerverk vid sådana fototillfällen. Bättre är att verkligen fokusera på det man tänkt sig göra och släppa taget om alla dessa distraherande fotoförstörande aktiviteter.

Tekniker för att hålla dem i skick

För att komma i rätt sinnesstämning och komma in i ett tillstånd av Här och Nu är meditation/avslappning en väldigt bra teknik. Det kan du göra antingen innan du åker till fotoplatsen eller på plats om miljön är den rätta.
Det finns mängder av information och enkla knep och tips på internet att hitta.
Här är ett:
Sätt dig på ett favoritställe och slappna av och notera vad du dina sinnen ser.
Blunda och andas lugn och djupt 10 gånger djupt ner i magen så du känner att magen, inte bröstet, åker in och ut.
Sitt sedan 5 minuter och bara tänk på ingenting.
Alla tankar som kommer låter du bara passera.
När du känner dig nöjd och cirka 5 minuter har gått, fokuserar du på ett sinne i taget men synen sist då du öppnar ögonen.

Är det någon skillnad?

Förmodligen känner du dig mer lugn, harmonisk, öppen och mottaglig för mer intryck och det kan öppna fotomöjligheter du inte noterat tidigare.

Läs mer intressant om meditation och fotografering med Stephen Batchelor här

För att bli av med alla måsten skall du först och främst tillåta dig själv att ta ledigt och ge dig själv en dag då du får lov att fotografera och inget annat skall få störa dig! Lämna klocka och mobiltelefon hemma. Går det??? Ja, det har fungerat 60% av mitt liv och fungerar säkert nu också. Släpp allt onödigt tänkande och analyserande – Vad är det nu den fågeln heter? Hur högt är det nu vårt högsta berg i Göteborg är? Om jag går den andra vägen är det 1 km kortare.

Sakta ner genom att släppa tiden och försök vara här och nu och sikta inte på att hinna med alla tänkbara fotoställen på platsen du besöker. Det kanske räcker med ett motiv – trädet – som du sett så många gånger men aldrig hunnit fotografera! Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

 

Spågubbe Andersen

Ibland undrar jag om jag i mina tankar kan förutse eller har en föraning om framtiden. Exakt det jag skriver om händer mig själv och i samband med eller dagarna runt bloggskrivandet.

Idag var jag bara tvungen att ta en sväng i skogen efter allt innesittande på jobbet i veckan. Och hemma hade vi tidigare idag pratat om alltmer hundskit på gågatan utanför och att vi misstänkte just en specifik granne. Diskuterade hur man bäst kunde fråga om de plockade upp skiten efter sig utan att bli ovänner. På med kängor och ut bar det och jag såg hur papperskorgen i området hade ramlat ner av tyngden av hundskit i små plastpåsar. – Vilka dj..lä grisar som fyller papperskorgen! Skall jag knacka på på hemvägen och fråga? Och med detta ältande i huvudet den första kvarten på min promenad förstörde den första biten fullständigt fast jag försökte tala till min inre EVIL – skit i det!! Där ser man hur enkelt man trillar in i en sinnesstämning som inte ger något överhuvudtaget. Så mitt nya ordspråk till mig själv och som en hjälp till självhjälp är: ”Vad kan man göra i skogen åt skiten som gubben på gatan skitat ner

Denna är inte heller så dum att trycka upp och klistra på grannens dörr:


”Dogs are animals that poop in public and you’re supposed to pick it up. After a week of doing this, you’ve got to ask yourself, ”Who’s the real master in this relationship?”

Anthony Griffin


 

Som ni hör och säkert förstår – Jag behöver hjälp!! Laughing

 

Men det blev ändå till slut en trevlig promenanad och några enkla mobilbilder tagna. Jag har lekt lite i Topaz med en av bilderna och gjorde 4 varianter.


vecka8-1  vecka8-2  vecka8-3  vecka8-4

Nästa veckas inlägg – vi pratar om att smälta in i omgivningen och inte sticka ut

Dela gärna ... Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ

Få varje nytt blogginlägg levererat till din Email

Gör som andra - Följ mig: