#vecka 38 – kompositionsregler

Inlägg av den 16 sep, 2014

Kompositionsregler

eller guider?

Kommande veckor kommer vi att gå igenom alla så kallade kompositionsregler och förklara dem på ett så enkelt sätt som möjligt. Bakgrunden till hur de kommit till och varför de används är vad vi vill komma fram till.
Men egentligen och om jag fick bestämma skulle benämningen ”kompositionsregler” förbjudas och snarare kallas en samling kompositionsguider, anvisningar, principer eller liknande.

Vad tycker ni?

Efterlyser nytt namn på ordet kompositionsregler – kommentera allt vad ni orkar!

Se det hellre som ett antal hjälpmedel som hjälper dig att skapa visuellt behagliga kompositioner. Som förslag och idéer att ha i åtanke när du skapar. Komposition som helhet är mer komplicerat än att bara strikt följa vissa regler och förlitar sig på många aspekter som arbetar tillsammans och vi kan inte bara fastställa en regel som en ”regel” som måste följas hela tiden.

Fotografin är ett språk

lär dig tala och förstå det

Som vi vet betyder ordet fotografi att ”skriva med ljus”. Och vi kan jämföra det med att ”skriva med penna” och termen författare. En rak översättning av författare från wikipedia – en författare är en person som använder skrivna ord i olika stilar och tekniker för att kommunicera idéer. Författare producerar olika former av litterär konst och kreativt skrivande, såsom romaner, noveller, poesi, pjäser, nyhetsartiklar, filmmanus eller essäer. Skickliga skribenter kan använda språket att uttrycka idéer och deras arbete bidrar avsevärt till det kulturella innehållet i vårt samhälle.

Författare använder sig också av guider(regler) i form av grammatik och visuella komponenter såsom rubriker, teckensnitt, stycke, fetstil och tomt utrymme mm för att skapa lättlästa och förståeliga skrifter.

Så för att du skall lära dig fotografins språk och kunna prata det flytande med dina ”läsare” översätter vi detta till fotografins grammatik och komponenter. Genom att fotografera på ett tydligt och visuellt tilltalande sätt med hjälp av kompositionsguider kommer du att hjälpa de som ser dina bilder att förstå och attraheras av dina fotografier.

Glöm dock inte att innehållet också måste inkludera något av värde – en grammatiskt och visuellt korrekt bok som innehåller rappakalja är inget någon vill läsa.
Lika lite som att en köpare av dina fotografier vill ha bilder rätt komponerade men utan innehåll.

Och igen – en succébok eller bild behöver inte alltid ha följt dessa guider eftersom de är guider och inga regler!!


Vilka guider för komposition finns det då?

Ofta när man läser inlägg eller artiklar om kompositionsregler handlar det om en uppsjö olika saker och det blandas ofta ihop med andra idéer inom komposition. Här kommer de mest grundläggande kompositionsreglerna och de som är baserade på ”gyllene snittet” och övriga kompositionsregler kommer vi att prata om i kommande inlägg.

Gyllene snittet är egentligen den ”korrekta versionen” av tredjedelsregeln och baseras på det för ögonen så viktiga avståndet eller positionen där motivet ligger i bilden. Arkitekter, målare och fotografer använder det som kallas det ”gudomliga förhållandet” eller ”gyllene snittet” och som har ett värde på 1: (1 + √5) / 2 eller 1: 1,618034 som en grund för visuellt tilltalande kompositioner.

gyllene-snittet


Tredjedelsregeln
bygger på det faktum att ögat är naturligt dras till en punkt ungefär två tredjedelar upp på en sida. Detta är i grunden en snabb och enklare variant av regeln gyllene snittet. Tredjedelsregeln är alltså en förenkling av det matematiskt korrekta gyllene snittet ovan. Istället för att använda det gyllene snittet är bilden uppdelad i nio lika stora sektioner med 2 horisontella och 2 vertikala linjer.

tredjedelsregeln

 

Diagonalregeln säger att ett fotografi blir mer dynamisk om objekten faller eller följer en diagonal linje. Den diagonala linjen behöver inte vara en verklig linje och det måste inte vara en rak linje.

diagonalregeln

 

Gyllene triangelregeln är en variant av gyllene snittet där också diagonalregeln är tillämpad.

gyllene-triangelregeln

 

Gyllene spiralregeln eller den gyllene rektangelregeln. Med denna regel delas skärmen längs den längsta sidan med det gyllene snittet. Den resulterande mindre sektionen delas åter på samma sätt på den långa sidan med den mindre sektionen kontinuerligt roterande genom 90 grader varje gång. Denna process upprepas tills den resulterande rektangeln är för liten för att avsevärt indelas ytterligare.

gyllene-spiralregeln

 

Summering

Alla dessa regler baseras på gyllene snittet och det matematiska begreppet kring formulan 1: 1,618034. Andra kompositionsregler som inte berör detta som t. ex. uddaregeln med flera kommer vi att prata om senare i höst.
Kommande veckor kommer att handla om ovanstående regler, guider, principer, anvisningar. Och etsa fast den enda regeln som inte får kringgås eller glömmas:

Dessa regler går att bryta och är guider och vägledande och inget annat!

 

Nästa vecka – handlar det mer specifikt om gyllene snittet och tredjedelsregeln


Dela gärna ... Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest

4 Comments

  1. Ville bara dela med mig till de som inte redan vet det.
    Alla dessa gyllene indelningar av din sökare och bild finns i Lightroom i ditt beskärningsverktyg.

    Tryck på bokstaven R för att komma till beskärningsläget.
    Tryck på bokstaven O ett antal gånger så får du möjlighet att välja bland alla dessa gyllene indelningar som en ”Overlay” medans du bestämmer dig för din beskärning.

    Bra va? 🙂
    //Christopher.E

    • Hej Christopher

      Väldigt bra och tack för kommentaren – jättebra tips för de som använder Lightroom och vill se kompositionsguiderna live!
      Tänkte göra ett inlägg om detta och lite andra beskärningstips i Lightroom utöver den som redan finns här

      Kommer under hösten..

      Tack igen, Christopher!

      Thommy

  2. Guide till medveten komposition – ett förslag. Att vilja ge en känsla av att tiden står still med en bild komponerad enligt en av reglerna ovan – blir mindre bra. Att vilja skapa känsla av rörelse med motivet statiskt i centrum blir inte heller så bra.

    Tänker att man först bör fundera över – vad vill jag förmedla. Sen komponerar jag med hjälp av de riktlinjer som finns för att förmedla känslan.

    Så tänker jag, Carina

    • Tack för kommentaren, Carina.
      Håller med dig! Tänk först vad du vill säga med bilden och komponera sedan så starkt du kan och ta hjälp av de olika guiderna.

      Thommy

Lämna ett svar till Christopher Ekfeldt Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ

Få varje nytt blogginlägg levererat till din Email

Gör som andra - Följ mig: