#vecka 35 – ljus och fotografering del 2

Inlägg av den 26 aug, 2014 | 0 kommentarer

Kamerans funktion

hur ljuset kommer in i linsen

Och hur den sedan hamnar på sensorn är viktigt att ha en förståelse för som fotograf. Du får betydligt fler möjligheter i ditt bildskapande genom att framför dig kunna se hur olika slags bilder kan skapas genom att antingen stänga ute eller släppa in mer ljus. En rätt exponerad bild är när rätt mängd ljus tillåts fylla kamerans sensor för att skapa en korrekt bild vilket är när det vita är vitt och det svarta är svart.

Jag brukar tänka på analogier och i bilder för att själv enklare förstå och framför mig se hur något fungerar. En vanlig analogi på kamerors viktigaste funktioner är liknelsen med en vattenhink och där ljuset är vattnet.

Slutarhastighet – vattenkranen är slutaren och beroende på hur länge kranen är öppen justeras mängden vatten i hinken.

Bländare – öppningen eller diametern på kranen är bländaren. Och här får man tänka till lite – ju större bländartal, till exempel f/22 ger liten diameter på kranen. Och tvärtom – litet bländartal, till exempel f/2.8 ger stor öppning/diameter på kranen.

Exponering – består i detta fall av hur väl man lyckas fylla hinken till bredden – varken mer eller mindre. Rinner det över har man överexponerat och får en för ljus bild. Ej fylld hink innebär underexponering och en för mörk bild.

ISO – storleken på hinken relaterar i detta fall till ISO och för att fylla din hink perfekt till brädden måste du använda rätt slutartid och bländarkombination för just denna ISO-inställning.

När du justerar en av alla dessa inställningar på kameran kommer du att behöva justera de andra för att få en tekniskt perfekt exponering.

 

vecka35

 

3 exempel på inställningar i frågor& svar form

F – Du vill ha en snabbare slutartid för att frysa en rörelse men bilderna blir underexponerade

S – Öka ISO – vilket innebär en mindre hink som du lättare fyller till bredden
_____________________________________________

F – Lång slutartid för att få fram effekten av mjukt och formlöst vatten men det är för ljust och blir överexponerat

S – Använd lägsta ISO-tal 100 eller mindre vilket innebär större hink i kombination med högt bländartal som t. ex. f/22 för mindre kranöppning
_____________________________________________

F – Jag vill ha ännu längre slutartid för att få torget att se folktomt ut

S – Gör enligt exempel 2 men sätt på ett valfritt gråfilter som förlänger slutarhastigheten – filter av denna typ kan man likna vid en tratt med mindre öppning än kranens diameter som man låter vattnet passera igenom


Vill du se samma analogi förklarad i videoformat kan jag varmt rekommendera – Understanding Exposure

Även denna webbsida går detalj in i exponeringens värld och tar även upp gungbräda som en alternativ analogi – Seesaw Analogy

 

Undantag i exponeringsregeln

och varför man frångår principen

När kameran mäter en rätt exponering är den alltid på jakt efter tonen mellangrå. Definitionen mellangrå är att det är en ton halvvägs mellan svart och vitt resulterande i 18% gråskala. Och vad gäller färger så letar kameran mellanfärgerna för rätt exponering – till exempel mellanrött, mellanblå osv. Så det bästa är att kalla kamerans exponeringsval för medelton på 18%.

I ovanstående fall kan kameran bli lurad och du måste manuellt kompensera för detta.

Dessa 2 fall är de vanligaste:

  1. Du fotograferar i vit snöig miljö som i huvudsak är vit. Kameran vill exponera i en medelton 18% vilket gör att det vita blir för mörkt och grått. I detta fall fixar man det enklast genom att överexponera cirka 2 steg

  2. Ett svart ånglok skall fotograferas med alla dess detaljer. Kameran tror sig veta hur den vill ha exponeringen och gör därför ångloket mellangrått – mindre bra. Detta ordnar du enkelt genom en underexponering på cirka 2 steg


Exponering och ljusmätning beror också till stor del på vilka inställningar du har satt kameran till. Om du är osäker råder jag dig att kontrollera i din kameramanual hur dessa fungerar och då främst de olika för ljusmätning. Vanliga är spotmätning, centrumvägd och matrismätning.

 

Tänk på

Det finns två olika slags ljus – direkt och reflekterat ljus

”There are two ways of spreading light: to be the candle or the mirror that reflects it”

– Edith Wharton –

 

Om vi pratar om direkt ljus handlar det givetvis mest om solen och för reflekterande ljus är det mest vatten man tänker på. 

Men inte bara solen är ljuskälla och vatten reflekterande

Tänk på att det inte enbart behöver vara solen som enda ljuskälla när du fotograferar.
Vi har flera exempel och tänkbara kandidater till ljus.

    • Månen kan lysa upp mörka kvällar och detta gäller i synnerhet när vi har vinter och snö ute.
    • Artificiellt ljus – lampor och belysning – även på stora avstånd lyser städer upp
    • Bränder eller eldstäder

Månen lyser upp vinternatten
vecka35_2

Exempel på reflekterande ytor

    • Speglar och reflexskärmar
    • Fönster
    • Bergväggar eller allmänt stora ytor kan reflektera mycket ljus och färg

Fönstren och även takplåtarna reflekterar ljus

vecka35_1

Nästa vecka – kommer del 3 och handlar bland annat om tips och hjälpmedel för att hantera ljus

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ

Få varje nytt blogginlägg levererat till din Email

Gör som andra - Följ mig: