#vecka 32 – svart och vitt

Inlägg av den 5 aug, 2014 | 2 kommentarer

Är svart och vitt färger?

En av de mest debatterade frågorna om färg


Det beror på om man pratar om ljus eller pigment. Det vi kallar additiv eller subtraktiv färgmodell. 

När vi använder ljus och additiv färgmodell är svart resultatet av total frånvaro av ljus eller absorption av alla frekvenser av ljus. Vitt är närvaron av alla frekvenser av ljus. Det är alltså fotografens sätt att se på färger – blanda RGB(rött, grönt och blått) och du kan få fram en rad olika färger beroende på intensiteten i varje färg.
I foto och additiva färgmodeller är svart frånvaron av all färg och vitt är närvaron av alla färger.

Svar: Vitt är en färg – Svart är ingen färg

När pigment används blir svart till genom att blanda ihop alla de olika möjliga pigmenten(nästan). Och det är därför tryckta medier som oftast är på vitt papper använder CMYK (cyan, magenta, gul och svart) för att få specifika färger.
I konst, tryck, print och subtraktiva färgmodeller är vitt frånvaron av all färg och svart är närvaron av alla färger.

Svar: Svart är en färg – Vitt är ingen färg

Så vad har vi kommit fram till?  

Är svart och vitt ”färger” och behöver jag bry mig om det som fotograf?

Nja, jag kan väl bara säga att det debatteras och diskuteras livligt om de är färger eller ej. Och det beror på så många olika faktorer om man verkligen kan kalla dem färger eller ej. Det beror också på definitionen av ordet färg.
Andra säger att vitt är en ”nyans” och svart är en ”skugga”. Osv osv..

Vi behöver nog inte dividera mer om detta men det är bra att förstå additiv och subtraktiv färgmodell och varför och när de används. Och om svart och vitt är färger eller ej spelar ingen större roll.
Viktigare är att lära sig använda svart och vitt som komponenter i fotografering.

De klassiska svartvita motiven

Och varför de fungerar


Det finns ett antal motiv som passar riktigt bra i svartvitt. Att förstå varför de kan bli bra genom att ta bort komponenten färg är lite av hemligheten med att ta bra svartvitt foto.

Om färger ändras till nyanser av grått från mörkaste svart till lysande vitt blir form, ljus, kontrast, mönster och strukturer de dominerande elementen.

Och kanske du vill återskapa nostalgi för en svunnen tid. Svartvita fotografier har ett sätt att förmedla en antik, sentimental känsla som inte är möjligt i färgfotografier.


Porträtt

Om vi börjar med porträtt så tycker jag följande citat väldigt tydligt förklarar vad färgborttag kan göra. Utan distraherande färg förstärker man uppfattningen av ansiktsuttrycket, karaktären och själen.

“When you photograph people in color, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!”
– Ted Grant

Det är något speciellt med svartvita bilder som har förmågan att skära igenom allt ytligt och visa den inre skönheten som kan så lätt göms undan med färgfotografering.
Skönhet i porträtt kan bestå i allt från äldre människors fårade ansikten med minnen från svunna tider till nyfödda och deras friska släta hy.

Eftersom form och figur framhävs är nakenfoto även passande och populärt som svartvitt motiv.


Landskap

Ljus är en väldigt viktig del av landskapsfotografering och den blir ännu viktigare när du fotograferar i svartvitt. Landskap fotograferade en mulen eller dimmig dag resulterar i mjuka och romantiska landskapsbilder. Men fotograferar du sent en solig eftermiddag när solen står lågt på horisonten och skuggorna från t. ex. träd och buskar är långa och mörka kommer att det att framhäva formerna på träden. Stämningen i landskapsbilder i svartvitt blir helt annorlunda.

Lär dig att se landskapet som en serie toner istället för färger. Ju mer du tränar svartvit fotografi desto lättare blir det. Till exempel tar det inte lång tid att lära sig att en molnfri blå himmel blir tråkigt entonad grå. Vad som kan vara perfekt för färgfotografi har ofta en motsatt verkan på ett svartvitt landskap.


Abstrakta motiv

Svart och vitt är särskilt bra om du gillar att arbeta med abstrakta motiv. Med abstrakt menas att man inte imiterar eller direkt skildrar den yttre verkligheten men även motiv som inte föreställer något men som har sitt ursprung i verkligheten. Det svartvita mediet lämpar sig till abstrakta former eftersom det tar bort färg och därmed visar de grafiska elementen i fotografiet tydligare.
Inom svartvit foto strävar man ofta efter enkelhet och renhet. Det är en av anledningarna till att man tar bort den distraherande färgen och det är extra tydligt när det gäller abstrakta motiv.

 

Urbana miljöer

Urbana miljöer är perfekta för svartvitt fotografi. Försök att välja områden som erbjuder en bra blandning av struktur, ljus och skugga.
Gamla slott, kyrkor och katedraler gör sig ofta bra i svartvitt och titta efter former som dessa byggnader bildar mot himlen. De har ofta vackra vittrade ytor och massor av strukturer. Man kan lätt bygga upp en stämning som kan vara kuslig, skrämmande, andlig osv. genom att ta bort färger. Att mörka ner partier som fönster eller portar kan lätt få en att tänka på Notre Dam, spöken eller andliga väsen. Huuuuhhh….

Nattfotografering av stadsmiljöer är en av mina favoriter. Och även här kan svartvitt utnyttjas. T ex. långa exponeringar och olika slags belysning på natten ger intressanta och ibland oväntade effekter.

 

Abstrakt vattenspegling tagen vid Lindholmen

vecka32_2

Fåglar tycker jag ofta gör sig i svartvitt – Gärdsmyg

vecka32_3

Nyuppstigen måne över Vättlefjäll

vecka32_4


3 Tips – lär dig tänka och se

i svartvitt


En gång i tiden när vi fotade mest i svartvitt, såg och tänkte vi lite annorlunda när vi skulle hitta motiv som passade. Att hitta tillbaka till det tänket och synsättet är lite av nyckeln till framgång med svartvitt foto. Det kan kännas svårt att få till svartvitt seende men som med allt annat ger övning färdighet. Och här kommer lite idéer om hur du skall tänka och gå tillväga.

Leta efter starka kontraster

När skillnaden mellan det vita och svarta är stor och kontrastrik kan svartvitt fungera riktigt bra. T. ex. en solbelyst vit kyrka med mörk himmel i bakgrund. Ju större skillnad desto bättre.

Omfång av ton från mörkaste till ljusaste

När du ser ett tänkt motiv skall du försöka hitta det mörkaste och ljusaste partiet. Sedan gäller det att se de olika tonerna däremellan och avgöra om tonomfånget passar för svartvitt foto.

Se mönster, strukturer och former

För att få bästa resultat måste man se bortom färgerna och istället försöka visualisera hur mönster, strukturer och former kommer att se ut i svartvitt.



Nästa vecka
– sammanfattar vi ämnet svartvitt och lär oss fler metoder och tekniker för att lyckas utan färg


2 Kommentarer

  1. Väldig fin artikel. Jag är selv begynt att lave svartvitt, och din artikel förklarar på ett bra sätt, hvilka tips som är anvendbara.

    • Tack Peder!

      Glad att du hittat något som jag hoppas inspirerar till svartvitt foto.
      Välkommen till bloggen!

      Thommy

Lämna ett svar till Peder Sterll Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Följ

Få varje nytt blogginlägg levererat till din Email

Gör som andra - Följ mig: